LEGE nr. 365 din 7 iunie 2002 privind comertul electronic

Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAPITOLUL I: Dispozitii generale

Art. 1: Definitii

În întelesul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:

1. serviciu al societatii informationale - orice activitate de prestari de servicii sau care presupune constituirea, modificarea, transferul ori stingerea unui drept real asupra unui bun corporal sau necorporal, activitate efectuata prin mijloace electronice, ce prezinta urmatoarele caracteristici:

a) este efectuata în considerarea unui folos patrimonial, procurat ofertantului în mod obisnuit de catre destinatar;

b) nu este necesar ca ofertantul si destinatarul sa fie fizic prezenti simultan în acelasi loc;

c) este efectuata prin transmiterea informatiei la cererea individuala a destinatarului;

2. mijloace electronice - echipamente electronice si retele de cablu, fibra optica, radio, satelit si altele asemenea, utilizate pentru prelucrarea, stocarea sau transmiterea informatiei;

3. furnizor de servicii - orice persoana fizica sau juridica ce pune la dispozitie unui numar determinat sau nedeterminat de persoane un serviciu al societatii informationale;

4. furnizor de servicii stabilit într-un stat - un furnizor de servicii având un sediu stabil pe teritoriul unui stat si care desfasoara efectiv o activitate economica utilizând acel sediu stabil pe teritoriul unui stat, pentru o perioada nedeterminata; stabilirea unui furnizor de servicii într-un stat nu este determinata în mod necesar de locul în care sunt amplasate mijloacele tehnice si tehnologice necesare furnizarii serviciului;

5. domeniu - o zona dintr-un sistem informatic, detinuta ca atare de o persoana fizica sau juridica ori de un grup de persoane fizice sau juridice în scopul prelucrarii, stocarii ori transferului de date;

6. destinatar al serviciului sau destinatar - orice persoana fizica sau juridica ce utilizeaza, în scopuri comerciale, profesionale sau de alta natura, un serviciu al societatii informationale, în special în scopul cautarii de informatii sau al furnizarii accesului la acestea;

7. consumator - orice persoana fizica ce actioneaza în alte scopuri decât cele ale activitatii sale comerciale sau profesionale;

8. comunicare comerciala - orice forma de comunicare destinata sa promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii liberale; nu constituie prin ele însele comunicari comerciale urmatoarele: informatii permitând accesul direct la activitatea unei persoane fizice sau juridice, în special un nume de domeniu sau o adresa de posta electronica, comunicari legate de produsele, serviciile, imaginea, numele ori marcile unei persoane fizice sau juridice, efectuate de un tert independent fata de persoana în cauza, mai ales atunci când sunt realizate cu titlu gratuit;

9. legislatie coordonata - prevederile în vigoare ale legilor nationale, aplicabile activitatilor ce fac obiectul serviciilor societatii informationale sau furnizorilor de servicii în privinta:

a) conditiilor pe care trebuie sa le îndeplineasca furnizorii de servicii în vederea începerii acestor activitati, precum sunt cele legate de eventualele calificari, autorizatii sau notificari necesare;

b) conditiilor pe care trebuie sa le îndeplineasca furnizorii de servicii pentru desfasurarea acestor activitati, precum sunt cele care privesc conduita acestora, calitatea sau continutul serviciilor oferite, inclusiv în materie de publicitate si încheiere a contractelor, sau cele care privesc raspunderea furnizorilor;

10. instrument de plata electronica - un instrument care permite titularului sau sa efectueze urmatoarele tipuri de operatiuni:

a) transferuri de fonduri, altele decât cele ordonate si executate de catre institutii financiare;

b) retrageri de numerar, precum si încarcarea si descarcarea unui instrument de moneda electronica;

11. instrument de plata cu acces la distanta - instrument de plata electronica prin intermediul caruia titularul sau poate sa îsi acceseze fondurile detinute într-un cont la o institutie financiara si sa autorizeze efectuarea unei plati, utilizând un cod personal de identificare sau un alt mijloc de identificare similar;

12. instrument de moneda electronica - instrument de plata electronica reîncarcabil, altul decât instrumentul de plata cu acces la distanta, pe care unitatile de valoare sunt stocate electronic si care permite titularului sau sa efectueze tipurile de operatiuni mentionate la pct. 10;

13. titular - persoana care detine un instrument de plata electronica pe baza unui contract încheiat cu un emitent, în conditiile prevazute de lege;

14. date de identificare - orice informatii care pot permite sau facilita efectuarea tipurilor de operatiuni mentionate la pct. 10, precum un cod de identificare, numele sau denumirea, domiciliul ori sediul, numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, numarul de înmatriculare sau alte mijloace similare de identificare, codul de înregistrare fiscala, codul numeric personal si altele asemenea.

Art. 2: Scop si domeniu de aplicare

(1) Prezenta lege are ca scop stabilirea conditiilor de furnizare a serviciilor societatii informationale, precum si prevederea ca infractiuni a unor fapte savârsite în legatura cu securitatea domeniilor utilizate în comertul electronic, emiterea si utilizarea instrumentelor de plata electronica si cu utilizarea datelor de identificare în vederea efectuarii de operatiuni financiare, pentru asigurarea unui cadru favorabil liberei circulatii si dezvoltarii în conditii de securitate a acestor servicii.

(2) Nu constituie servicii ale societatii informationale, în sensul prezentei legi, activitatile care nu întrunesc elementele definitiei prevazute la art. 1 pct. 1, în special urmatoarele:

a) oferta de servicii care necesita prezenta fizica a furnizorului si a destinatarului, chiar daca prestarea serviciilor respective implica utilizarea de echipamente electronice;

b) oferta de servicii care presupun manipularea unor bunuri corporale de catre destinatar, chiar daca prestarea serviciilor respective implica utilizarea de echipamente electronice;

c) oferta de bunuri sau servicii care nu este prezentata destinatarului prin transmiterea informatiei la cererea individuala a acestuia si care este destinata receptiei simultane de catre un numar nelimitat de persoane (punct-multipunct);

d) activitati care se efectueaza prin intermediul serviciilor de telefonie vocala, telefax, telex, servicii de radiodifuziune si televiziune, inclusiv serviciile de teletext;

e) serviciile de telefonie vocala, telefax sau telex;

f) schimbul de informatii prin posta electronica sau prin alte mijloace de comunicare individuala echivalente, între persoane care actioneaza în scopuri straine activitatii lor comerciale sau profesionale;

g) relatia contractuala dintre un angajat si angajatorul sau.

(3) Prezenta lege nu se aplica urmatoarelor activitati:

a) activitatea notarilor publici, în masura în care aceasta presupune o participare directa si specifica la exercitarea prerogativelor autoritatii publice;

b) activitatile de reprezentare juridica în fata organelor de jurisdictie si de urmarire penala;

c) jocurile de noroc cu câstiguri în bani, loteriile si pariurile.

(4) Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu:

a) dispozitiile legale fiscale;

b) dispozitiile legale care reglementeaza protectia persoanelor în privinta prelucrarii datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, precum si cele care reglementeaza prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private în sectorul telecomunicatiilor;

c) prevederile legale în materie de concurenta.

(5) În masura în care nu contine dispozitii derogatorii, prezenta lege se completeaza cu dispozitiile legale privind încheierea, validitatea si efectele actelor juridice, cu celelalte prevederi legale care au ca scop protectia consumatorilor si a sanatatii publice, precum si cu dispozitiile legale privitoare la reglementarea raporturilor de drept international privat.

Art. 3: Aplicarea legii române în cazul serviciilor societatii informationale

(1) Prezenta lege se aplica furnizorilor de servicii stabiliti în România si serviciilor oferite de acestia.

(2) De la data intrarii în vigoare a prezentei legi serviciile societatii informationale sunt supuse:

a) exclusiv prevederilor în vigoare ale legilor române care fac parte din legislatia coordonata, în cazul în care sunt oferite de furnizori de servicii stabiliti în România;

b) exclusiv prevederilor în vigoare ale legilor statului în cauza care fac parte din legislatia coordonata, în cazul în care sunt oferite de furnizori de servicii stabiliti într-un stat membru al Uniunii Europene.

(3) Libera circulatie a serviciilor societatii informationale oferite de un furnizor stabilit într-un stat membru al Uniunii Europene nu poate fi restrânsa în România prin aplicarea unor prevederi legale care fac parte din legislatia coordonata.

(4) Alin. (2) si (3) nu se aplica în urmatoarele domenii:

a) dreptul de proprietate intelectuala si dreptul de proprietate industriala;

b) emisiunea de moneda electronica, în conditiile prevazute în normele metodologice de aplicare a prezentei legi;

c) publicitatea pentru organisme de investitii colective în valori mobiliare;

d) activitatile de asigurare, în conditiile prevazute în normele metodologice de aplicare a prezentei legi;

e) libertatea partilor de a alege legea aplicabila contractului, când partile au acest drept;

f) obligatii rezultate din contractele încheiate cu consumatorii;

g) cerintele de forma prevazute pentru validitatea actelor juridice prin care se creeaza, se modifica, se sting sau se transmit drepturi reale asupra unor bunuri imobile situate pe teritoriul României;

h) cerintele aplicabile bunurilor ca atare si livrarii acestora;

i) cerintele aplicabile serviciilor care nu sunt prestate prin mijloace electronice.

(5) Autoritatile publice pot lua masuri derogatorii de la prevederile alin. (3) numai în urmatoarele conditii:

a) masura este necesara pentru motive de ordine publica, desfasurarea instructiei penale, protectia minorilor, lupta împotriva oricarei forme de incitare la ura din ratiune de rasa, sex, religie sau nationalitate, atingeri aduse demnitatii umane, protectia sanatatii publice, apararea si siguranta nationala, protectia consumatorilor, inclusiv a investitorilor;

b) masura vizeaza un serviciu al societatii informationale care aduce atingere uneia dintre valorile enumerate la lit. a) sau prezinta un risc serios si grav la adresa acestor valori;

c) masura este proportionala cu scopul urmarit;

d) sunt respectate procedurile de colaborare, consultare sau informare prevazute în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

CAPITOLUL II: Furnizarea serviciilor societatii informationale

Art. 4: Principiile furnizarii serviciilor societatii informationale

(1) Furnizarea de servicii ale societatii informationale de catre persoanele fizice sau juridice nu este supusa nici unei autorizari prealabile si se desfasoara în concordanta cu principiile concurentei libere si loiale, cu respectarea dispozitiilor legale în vigoare.

(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere dispozitiilor legale care impun autorizarea prealabila în vederea desfasurarii unor activitati de catre persoanele fizice sau juridice, daca dispozitiile în cauza nu vizeaza în mod expres si exclusiv serviciile societatii informationale sau furnizorii de servicii, în întelesul prezentei legi.

(3) Furnizarea de servicii ale societatii informationale de catre furnizorii de servicii stabiliti în statele membre ale Uniunii Europene se face în conditiile prevazute în Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte.

(4) Furnizarea de servicii ale societatii informationale de catre furnizorii de servicii stabiliti în alte state se face în conditiile acordurilor bilaterale încheiate cu statele respective, la care România este parte.

Art. 5: Informatii generale

(1) Furnizorul de servicii are obligatia de a pune la dispozitie destinatarilor si autoritatilor publice mijloace care sa permita accesul facil, direct, permanent si gratuit cel putin la urmatoarele informatii:

a) numele sau denumirea furnizorului de servicii;

b) domiciliul sau sediul furnizorului de servicii;

c) numerele de telefon, fax, adresa de posta electronica si orice alte date necesare contactarii furnizorului de servicii în mod direct si efectiv;

d) numarul de înmatriculare sau alte mijloace similare de identificare, în cazul în care furnizorul de servicii este înscris în registrul comertului sau în alt registru public similar;

e) codul de înregistrare fiscala;

f) datele de identificare ale autoritatii competente, în cazul în care activitatea furnizorului de servicii este supusa unui regim de autorizare;

g) titlul profesional si statul în care a fost acordat, corpul profesional sau orice alt organism similar din care face parte, indicarea reglementarilor aplicabile profesiei respective în statul în care furnizorul de servicii este stabilit, precum si a mijloacelor de acces la acestea, în cazul în care furnizorul de servicii este membru al unei profesii liberale;

h) tarifele aferente serviciilor oferite, care trebuie indicate cu respectarea normelor privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoarea adaugata, precum si a cuantumului acesteia;

i) includerea sau neincluderea în pret a cheltuielilor de livrare, precum si valoarea acestora, daca este cazul;

j) orice alte informatii pe care furnizorul de servicii este obligat sa le puna la dispozitie destinatarilor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

(2) Obligatia prevazuta la alin. (1) se considera îndeplinita în cazul în care furnizorul unui serviciu afiseaza aceste informatii într-o forma clara, vizibil si permanent, în interiorul paginii de web prin intermediul careia este oferit serviciul respectiv, în conditiile mentionate la alin. (1).

Art. 6: Comunicarile comerciale

(1) Efectuarea de comunicari comerciale prin posta electronica este interzisa, cu exceptia cazului în care destinatarul si-a exprimat în prealabil consimtamântul expres pentru a primi asemenea comunicari.

(2) Comunicarile comerciale care constituie un serviciu al societatii informationale sau o parte a acestuia, în masura în care sunt permise, trebuie sa respecte cel putin urmatoarele conditii:

a) sa fie clar identificabile ca atare;

b) persoana fizica sau juridica în numele careia sunt facute sa fie clar identificata;

c) ofertele promotionale, precum reducerile, premiile si cadourile, sa fie clar identificabile, iar conditiile care trebuie îndeplinite pentru obtinerea lor sa fie usor accesibile si clar prezentate;

d) competitiile si jocurile promotionale sa fie clar identificabile ca atare, iar conditiile de participare sa fie usor accesibile si clar prezentate;

e) orice alte conditii impuse prin dispozitiile legale în vigoare.

(3) Comunicarile comerciale care constituie un serviciu al societatii informationale sau o parte a acestuia, atunci când acest serviciu este furnizat de un membru al unei profesii liberale, sunt permise, sub conditia respectarii dispozitiilor legale si a reglementarilor aplicabile profesiei respective, care privesc, în special, independenta, demnitatea si onoarea profesiei, secretul profesional si corectitudinea fata de clienti si fata de ceilalti membri ai profesiei.

(4) Furnizorii de servicii ale societatii informationale care efectueaza comunicari comerciale au obligatia de a respecta prevederile alin. (1)-(3).

CAPITOLUL III: Contractele încheiate prin mijloace electronice

Art. 7: Validitatea, efectele juridice si proba contractelor încheiate prin mijloace electronice

(1) Contractele încheiate prin mijloace electronice produc toate efectele pe care legea le recunoaste contractelor, atunci când sunt întrunite conditiile cerute de lege pentru validitatea acestora.

(2) Pentru validitatea contractelor încheiate prin mijloace electronice nu este necesar consimtamântul prealabil al partilor asupra utilizarii mijloacelor electronice.

(3) Proba încheierii contractelor prin mijloace electronice si a obligatiilor care rezulta din aceste contracte este supusa dispozitiilor dreptului comun în materie de proba si prevederilor Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica.

Art. 8: Informarea destinatarilor

(1) Furnizorul de servicii este obligat sa puna la dispozitie destinatarului, înainte ca destinatarul sa trimita oferta de a contracta sau acceptarea ofertei ferme de a contracta facute de furnizorul de servicii, cel putin urmatoarele informatii care trebuie sa fie exprimate în mod clar, neechivoc si într-un limbaj accesibil:

a) etapele tehnice care trebuie urmate pentru a încheia contractul;

b) daca contractul, o data încheiat, este stocat sau nu de catre furnizorul de servicii si daca este accesibil sau nu;

c) mijloacele tehnice pe care furnizorul de servicii le pune la dispozitie destinatarului pentru identificarea si corectarea erorilor survenite cu ocazia introducerii datelor;

d) limba în care se poate încheia contractul;

e) codurile de conduita relevante la care furnizorul de servicii subscrie, precum si informatii despre modul în care aceste coduri pot fi consultate prin mijloace electronice;

f) orice alte conditii impuse prin dispozitiile legale în vigoare.

(2) Furnizorul de servicii are obligatia sa ofere destinatarului posibilitatea de a utiliza un procedeu tehnic adecvat, eficace si accesibil, care sa permita identificarea si corectarea erorilor survenite cu ocazia introducerii datelor, anterior trimiterii ofertei sau acceptarii acesteia.

(3) Furnizorul de servicii poate deroga de la dispozitiile alin. (1) si (2) numai în situatia în care a convenit altfel cu destinatarul, cu conditia ca nici una dintre parti sa nu aiba calitatea de consumator.

(4) Clauzele si conditiile generale ale contractului propus trebuie puse la dispozitie destinatarului într-un mod care sa îi permita acestuia sa le stocheze si sa le reproduca.

(5) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplica în privinta contractelor încheiate exclusiv prin posta electronica sau prin alte mijloace de comunicare individuala echivalente.

Art. 9: Încheierea contractului prin mijloace electronice

(1) Daca partile nu au convenit altfel, contractul se considera încheiat în momentul în care acceptarea ofertei de a contracta a ajuns la cunostinta ofertantului.

(2) Contractul care, prin natura sa ori la cererea beneficiarului, impune o executare imediata a prestatiei caracteristice se considera încheiat în momentul în care debitorul acesteia a început executarea, în afara de cazul în care ofertantul a cerut ca în prealabil sa i se comunice acceptarea. În acest ultim caz se aplica prevederile alin. (1).

(3) În cazul în care destinatarul trimite prin mijloace electronice oferta de a contracta sau acceptarea ofertei ferme de a contracta facute de furnizorul de servicii, furnizorul de servicii are obligatia de a confirma primirea ofertei sau, dupa caz, a acceptarii acesteia, în unul dintre urmatoarele moduri:

a) trimiterea unei dovezi de primire prin posta electronica sau printr-un alt mijloc de comunicare individuala echivalent, la adresa indicata de catre destinatar, în termen de 24 de ore de la primirea ofertei sau acceptarii;

b) confirmarea primirii ofertei sau a acceptarii ofertei, printr-un mijloc echivalent celui utilizat pentru trimiterea ofertei sau a acceptarii ofertei, de îndata ce oferta sau acceptarea a fost primita de furnizorul de servicii, cu conditia ca aceasta confirmare sa poata fi stocata si reprodusa de catre destinatar.

(4) Oferta sau acceptarea ofertei, precum si confirmarea primirii ofertei sau a acceptarii ofertei, efectuate în unul dintre modurile prevazute la alin. (3), se considera primite atunci când partile carora le sunt adresate pot sa le acceseze.

(5) Prevederile alin. (3) nu se aplica în privinta contractelor încheiate exclusiv prin posta electronica sau prin alte mijloace de comunicare individuala echivalente.

Art. 10: Conditii privind pastrarea sau prezentarea informatiei

(1) Acolo unde legea impune ca informatia sa fie prezentata sau pastrata în forma sa originala, aceasta cerinta este îndeplinita daca sunt întrunite în mod cumulativ urmatoarele conditii:

a) exista garantia integritatii informatiei, asigurata prin respectarea standardelor nationale în domeniu, din momentul în care a fost generata;

b) mesajul este semnat utilizându-se semnatura electronica extinsa a emitentului;

c) informatia poate fi imediat furnizata si prezentata la cerere.

(2) Destinatarul comerciant actioneaza pe riscul propriu, daca a stiut sau ar fi trebuit sa stie, în concordanta cu practicile comerciale curente sau ca urmare a folosirii procedurilor convenite expres cu emitentul, ca informatia continuta într-un mesaj electronic a fost alterata în timpul transmiterii sau prelucrarii sale.


CAPITOLUL IV: Raspunderea furnizorilor de servicii

Art. 11: Principii generale

(1) Furnizorii de servicii sunt supusi dispozitiilor legale referitoare la raspunderea civila, penala si contraventionala, în masura în care prin prezenta lege nu se dispune altfel.

(2) Furnizorii de servicii raspund pentru informatia furnizata de ei însisi sau pe seama lor.

(3) Furnizorii de servicii nu raspund pentru informatia transmisa, stocata sau la care faciliteaza accesul, în conditiile prevazute la art. 12-15.

Art. 12: Intermedierea prin simpla transmitere

(1) Daca un serviciu al societatii informationale consta în transmiterea într-o retea de comunicatii a informatiei furnizate de un destinatar al serviciului respectiv sau în asigurarea accesului la o retea de comunicatii, furnizorul acelui serviciu nu raspunde pentru informatia transmisa daca sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) transmiterea nu a fost initiata de furnizorul de servicii;

b) alegerea persoanei care receptioneaza informatia transmisa nu a apartinut furnizorului de servicii;

c) continutul informatiei transmise nu a fost influentat în nici un fel de catre furnizorul de servicii, în sensul ca nu i se poate atribui nici selectia si nici o eventuala modificare a acestei informatii.

(2) Transmiterea informatiei si asigurarea accesului, mentionate la alin. (1), includ si stocarea automata, inter-mediara si temporara a informatiei transmise, în masura în care aceasta operatie are loc exclusiv în scopul ca informatia respectiva sa tranziteze reteaua de comunicatii si cu conditia ca informatia sa nu fie stocata pentru o perioada care depaseste în mod nejustificat durata necesara transmiterii ei.

Art. 13: Stocarea temporara a informatiei, stocarea-caching

Daca un serviciu al societatii informationale consta în transmiterea într-o retea de comunicatii a informatiei furnizate de un destinatar al serviciului respectiv, furnizorul acelui serviciu nu raspunde pentru stocarea automata, intermediara si temporara a informatiei transmise, în masura în care aceasta operatie are loc exclusiv în scopul de a face mai eficienta transmiterea informatiei catre alti destinatari, la cererea acestora, daca sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) furnizorul de servicii nu aduce modificari informatiei transmise;

b) furnizorul de servicii îndeplineste conditiile legale privind accesul la informatia respectiva;

c) furnizorul de servicii respecta regulile sau uzantele referitoare la actualizarea informatiei, astfel cum acestea sunt larg recunoscute si aplicate în industrie;

d) furnizorul de servicii nu împiedica utilizarea legala de catre orice persoana a tehnologiilor larg recunoscute si aplicate în industrie, în vederea obtinerii de date despre natura sau utilizarea informatiei;

e) furnizorul de servicii actioneaza rapid în vederea eliminarii informatiei pe care a stocat-o sau în vederea blocarii accesului la aceasta, din momentul în care a cunoscut efectiv faptul ca informatia transmisa initial a fost eliminata din reteaua de comunicatii ori ca accesul la ea a fost blocat sau faptul ca eliminarea ori blocarea accesului a avut loc prin efectul deciziei unei autoritati publice.

Art. 14: Stocarea permanenta a informatiei, stocarea-hosting

(1) Daca un serviciu al societatii informationale consta în stocarea informatiei furnizate de un destinatar al serviciului respectiv, furnizorul acelui serviciu nu raspunde pentru informatia stocata la cererea unui destinatar, daca este îndeplinita oricare din urmatoarele conditii:

a) furnizorul de servicii nu are cunostinta despre faptul ca activitatea sau informatia stocata este nelegala si, în ceea ce priveste actiunile în daune, nu are cunostinta despre fapte sau circumstante din care sa rezulte ca activitatea sau informatia în cauza ar putea vatama drepturile unui tert;

b) având cunostinta despre faptul ca activitatea sau informatia respectiva este nelegala ori despre fapte sau circumstante din care sa rezulte ca activitatea ori informatia în cauza ar putea vatama drepturile unui tert, furnizorul de servicii actioneaza rapid în vederea eliminarii sau a blocarii accesului la aceasta.

(2) Furnizorul de servicii are cunostinta despre faptul ca activitatea sau informatia este nelegala atunci când caracterul nelegal al acesteia a fost constatat printr-o decizie a unei autoritati publice.

(3) Prevederile alin. (1) nu se aplica în situatia în care destinatarul actioneaza sub autoritatea sau controlul furnizorului de servicii.

Art. 15: Instrumente de cautare a informatiilor si legaturi cu alte pagini de web

(1) Furnizorul unui serviciu al societatii informationale care faciliteaza accesul la informatia furnizata de alti furnizori de servicii sau de destinatarii serviciilor oferite de alti furnizori, prin punerea la dispozitie destinatarilor serviciului sau a unor instrumente de cautare a informatiilor sau a unor legaturi cu alte pagini de web, nu raspunde pentru informatia în cauza, daca este îndeplinita oricare dintre urmatoarele conditii:

a) furnizorul nu are cunostinta despre faptul ca activitatea sau informatia la care faciliteaza accesul este nelegala si, în ceea ce priveste actiunile în daune, nu are cunostinta despre fapte sau circumstante din care sa rezulte ca activitatea ori informatia în cauza ar putea prejudicia drepturile unui tert;

b) având cunostinta despre faptul ca activitatea sau informatia respectiva este nelegala ori despre fapte sau circumstante din care sa rezulte ca activitatea sau informatia în cauza ar putea vatama drepturile unui tert, furnizorul actioneaza rapid în vederea eliminarii posibilitatii de acces oferite sau a blocarii utilizarii acesteia.

(2) Furnizorul de servicii raspunde pentru informatia în cauza atunci când caracterul nelegal al acesteia a fost constatat printr-o decizie a unei autoritati publice.

(3) Prevederile alin. (1) nu se aplica în situatia în care destinatarul actioneaza din ordinul sau sub comanda furnizorului de servicii.


CAPITOLUL V: Supraveghere si control

Art. 16: Obligatiile furnizorilor de servicii

(1) Furnizorii de servicii sunt obligati sa informeze de îndata autoritatile publice competente despre activitatile cu aparenta nelegala desfasurate de destinatarii serviciilor lor sau despre informatiile cu aparenta nelegala furnizate de acestia.

(2) Furnizorii de servicii sunt obligati sa comunice de îndata autoritatilor prevazute la alin. (1), la cererea acestora, informatii care sa permita identificarea destinatarilor serviciilor lor, cu care acesti furnizori au încheiat contracte privind stocarea permanenta a informatiei.

(3) Furnizorii de servicii sunt obligati sa întrerupa, temporar sau permanent, transmiterea într-o retea de comunicatii sau stocarea informatiei furnizate de un destinatar al serviciului respectiv, în special prin eliminarea informatiei sau blocarea accesului la aceasta, accesul la o retea de comunicatii sau prestarea oricarui alt serviciu al societatii informationale, daca aceste masuri au fost dispuse de o autoritate publica, din oficiu sau la primirea unei plângeri ori sesizari din partea oricarei persoane.

(4) Plângerea prevazuta la alin. (3) poate fi facuta de catre orice persoana care se considera prejudiciata prin continutul informatiei în cauza. Plângerea sau sesizarea se întocmeste în forma scrisa, cu aratarea motivelor pe care se întemeiaza, si va fi în mod obligatoriu datata si semnata. Plângerea nu poate fi înaintata daca o cerere în justitie, având acelasi obiect si aceleasi parti, a fost anterior introdusa.

(5) Decizia autoritatii trebuie motivata si se comunica partilor interesate în termen de 30 de zile de la data primirii plângerii sau a sesizarii ori, daca autoritatea a actionat din oficiu, în termen de 15 zile de la data la care a fost emisa.

(6) Împotriva unei decizii luate potrivit prevederilor alin. (3) persoana interesata poate formula contestatie în termen de 15 zile de la comunicare, sub sanctiunea decaderii, la instanta de contencios administrativ competenta. Cererea se judeca de urgenta, cu citarea partilor. Sentinta este definitiva.

Art. 17: Autoritati competente

(1) Autoritatea de reglementare în comunicatii si tehnologia informatiei, denumita în continuare Autoritatea, este competenta sa supravegheze si sa controleze respectarea de catre furnizorii de servicii a prevederilor prezentei legi si a normelor metodologice de aplicare a acesteia, sa constate contraventiile si sa aplice sanctiunile prevazute la art. 22.

(2) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (1), prin autoritati publice, în sensul art. 3 alin. (5), art. 5, 13, art. 14 alin. (2), art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) si (3), art. 23 alin. (2) si art. 30 alin. (1), se întelege acele autoritati ale administratiei publice sau, acolo unde este cazul, instante de judecata, a caror competenta în materia respectiva este stabilita prin dispozitiile legale în vigoare, aplicabile în fiecare caz.

(3) Autoritatea poate solicita furnizorilor de servicii orice informatii necesare în vederea exercitarii atributiilor sale, mentionând baza legala si scopul solicitarii, si poate stabili termene pâna la care aceste informatii sa îi fie furnizate, sub sanctiunea prevazuta de prezenta lege.

(4) În vederea descoperirii si investigarii încalcarilor prevederilor prezentei legi si ale normelor sale de aplicare Autoritatea actioneaza prin personalul de control împuternicit în acest scop.

(5) În exercitarea atributiilor de investigare personalul de control împuternicit în acest scop al Autoritatii sau al persoanei juridice prevazute la alin. (12) poate solicita furnizorilor de servicii informatiile care îi sunt necesare, mentionând baza legala si scopul solicitarii, si poate stabili termene pâna la care aceste informatii sa îi fie furnizate, sub sanctiunea prevazuta de prezenta lege.

(6) Autoritatea dispune efectuarea de investigatii, în conditiile prezentei legi, din oficiu sau la primirea unei plângeri ori sesizari din partea oricarei persoane.

(7) Personalul de control împuternicit în acest scop al Autoritatii sau al persoanei juridice prevazute la alin. (12) poate sa solicite declaratii sau orice documente necesare pentru îndeplinirea misiunii, sa sigileze, sa ridice orice registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte evidente, eliberând persoanei supuse investigatiei copii de pe originale, ori sa obtina copii, lasându-i acesteia originalele; de asemenea, este autorizat sa faca inspectii inopinate, al caror rezultat va fi consemnat într-un proces-verbal de constatare, si sa primeasca, la convocare sau la fata locului, informatii si justificari.

(8) Organele administratiei publice centrale si locale, precum si oricare alte institutii si autoritati publice sunt obligate sa permita personalului de control împuternicit în acest scop al Autoritatii sau, dupa caz, al persoanei juridice prevazute la alin. (12) accesul la documentele, datele si informatiile detinute de acestea, în masura în care sunt necesare îndeplinirii misiunii legale a Autoritatii, fara a se putea opune caracterul de secret de stat sau secret de serviciu al unor asemenea documente, date si informatii.

(9) Personalul de control împuternicit în acest scop, pri-mind acces la documentele, datele si informatiile mentionate la alin. (8), este tinut la observarea stricta a caracterului de secret de stat sau secret de serviciu, atribuit legal respectivelor documente, date si informatii.

(10) Autoritatea sesizeaza organele de urmarire penala ori de câte ori constata încalcari ale legii penale.

(11) Autoritatea informeaza furnizorii de servicii, destinatarii, statele membre ale Uniunii Europene si Comisia Europeana cu privire la toate aspectele legate de aplicarea prevederilor prezentei legi si coopereaza cu autoritatile competente din alte state în vederea exercitarii eficiente a supravegherii si controlului asupra activitatii furnizorilor de servicii.

(12) Autoritatea poate delega exercitarea atributiilor prevazute în prezentul articol unei alte persoane juridice de drept public, cu atributii de supraveghere si control în domeniul telecomunicatiilor.

(13) Pentru scopurile aplicarii prezentei legi, pâna la înfiintarea Autoritatii atributiile acesteia sunt îndeplinite de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.

Art. 18: Coduri de conduita

(1) Asociatiile si organizatiile neguvernamentale cu caracter profesional ori comercial sau cele constituite în scopul protectiei consumatorilor, a minorilor sau a persoanelor cu handicap pot elabora coduri de conduita în colaborare cu Autoritatea si Ministerul Justitiei, în vederea aplicarii corespunzatoare a prevederilor prezentei legi.

(2) Autoritatea si Ministerul Justitiei vor urmari include-rea în codurile de conduita prevazute la alin. (1) în special a unor prevederi referitoare la:

a) solutionarea litigiilor pe cale extrajudiciara;

b) întreruperea, temporara sau permanenta, a transmiterii într-o retea de comunicatii sau a stocarii informatiei furnizate de un destinatar al serviciului, în special prin eliminarea informatiei ori blocarea accesului la aceasta, a accesului la o retea de comunicatii sau a prestarii oricarui alt serviciu al societatii informationale;

c) protectia destinatarilor cu privire la efectuarea comunicarilor comerciale;

d) protectia minorilor si a demnitatii umane.

(3) Autoritatea si Ministerul Justitiei sustin:

a) traducerea codurilor de conduita în limbi de circulatie internationala;

b) facilitarea accesului la codurile de conduita prin mijloace electronice;

c) popularizarea codurilor de conduita la nivel national si transmiterea acestora, precum si a evaluarilor privind aplicarea si impactul lor practic catre statele membre ale Uniunii Europene si catre Comisia Europeana.


CAPITOLUL VI: Solutionarea litigiilor

Art. 19: Actiuni în justitie

(1) Persoanele care au calitate procesuala activa, potrivit prevederilor alin. (2), pot solicita instantei obligarea pârâtului la încetarea oricarei actiuni sau abtineri contrare prevederilor prezentei legi, interzicerea reluarii ei în viitor si obligarea pârâtului la despagubiri pentru prejudiciul suferit.

(2) Au calitate procesuala activa pentru introducerea actiunii prevazute la alin. (1):

a) persoanele fizice si juridice ce se pretind titulare ale unui drept subiectiv prevazut de prezenta lege sau ale unui interes care nu se poate realiza decât pe calea justitiei;

b) asociatiile si organizatiile neguvernamentale prevazute la art. 18 alin. (1);

c) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, oficiile pentru protectia consumatorilor judetene si Oficiul pentru protectia consumatorilor al municipiului Bucuresti;

d) entitatile constituite în scopul protectiei consumatorilor în statele membre ale Uniunii Europene, în conditiile prevazute de normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

(3) Actiunea prevazuta la alin. (1) se prescrie în termen de un an de la data actiunii sau a abtinerii care a justificat introducerea ei.

(4) Persoanele care au calitate procesuala activa, potrivit prevederilor alin. (2), pot solicita instantei, pe cale de ordonanta presedintiala, încetarea oricarei actiuni sau abtineri contrare prevederilor prezentei legi, în conditiile prevazute de Codul de procedura civila.

Art. 20: Solutionarea litigiilor pe cale extrajudiciara

(1) Furnizorii de servicii si destinatarii pot supune litigiile nascute între ei arbitrajului, în conditiile prevazute de lege, precum si celorlalte cai extrajudiciare de solutionare a litigiilor, prevazute de codurile de conduita elaborate potrivit art. 18.

(2) Utilizarea mijloacelor electronice în cadrul solutionarii litigiilor pe cale extrajudiciara este posibila în conditiile prevazute de lege.


CAPITOLUL VII: Sanctiuni civile si contraventionale

Art. 21: Nulitatea relativa a contractelor privind servicii ale societatii informationale

Orice contract privind furnizarea de servicii ale societatii informationale este anulabil la cererea destinatarului, daca a fost încheiat cu un furnizor de servicii care:

a) nu a pus la dispozitie destinatarului, în conditiile prevazute de lege, informatiile prevazute la art. 5 lit. a)-i), ori nu a furnizat toate aceste informatii, sau a furnizat informatii inexacte;

b) nu a pus la dispozitie destinatarului, în conditiile prevazute de lege, informatiile mentionate la art. 8 alin. (1) lit. a)-e), ori nu a furnizat toate aceste informatii, sau a furnizat informatii inexacte, daca nu sunt aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);

c) a încalcat obligatia prevazuta la art. 8 alin. (2), daca nu sunt aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);

d) a încalcat obligatia prevazuta la art. 8 alin. (4).

Art. 22: Contraventii

Constituie contraventie, daca nu este savârsita în astfel de conditii încât, potrivit legii penale, sa constituie infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la 500.000.000 lei fapta furnizorului de servicii care:

a) efectueaza comunicari comerciale încalcând conditiile stabilite la art. 6 alin. (1) si alin. (2) lit. a)-d);

b) nu pune la dispozitie destinatarilor si autoritatilor publice, în conditiile prevazute de lege, informatiile prevazute la art. 5 lit. a)-i), ori nu furnizeaza toate aceste informatii, sau furnizeaza informatii inexacte;

c) nu pune la dispozitie destinatarului, în conditiile prevazute de lege, informatiile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a)-e), ori nu furnizeaza toate aceste informatii, sau furnizeaza informatii inexacte, daca nu sunt aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);

d) încalca obligatia prevazuta la art. 8 alin. (2), daca nu sunt aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);

e) încalca obligatia prevazuta la art. 8 alin. (4);

f) încalca obligatia prevazuta la art. 9 alin. (3);

g) încalca obligatiile prevazute la art. 16 alin. (1)-(3);

h) nu furnizeaza informatiile solicitate potrivit art. 17 alin. (3) sau (5), ori nu furnizeaza toate aceste informatii, sau furnizeaza informatii inexacte.

Art. 23: Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor

(1) Constatarea contraventiei prevazute la art. 22 lit. a) si aplicarea sanctiunii corespunzatoare se fac, la sesizarea oricarei persoane sau din oficiu, de catre reprezentantii împuterniciti ai Autoritatii de reglementare în comunicatii si tehnologia informatiei sau ai autoritatii de supraveghere prevazute de Legea nr. 677/2001 privind protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date.

(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 22 lit. b)-h) se fac de catre reprezentantii împuterniciti ai Autoritatii sau ai celorlalte autoritati publice competente, la sesizarea oricarei persoane sau din oficiu.

(3) Constatarea contraventiilor se poate face, în toate cazurile, si de catre ofiterii sau subofiterii de politie.

(4) Contraventiilor prevazute la art. 22 le sunt aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile ulterioare.

CAPITOLUL VIII: Infractiuni savârsite în legatura cu emiterea si utilizarea instrumentelor de plata electronica si cu utilizarea datelor de identificare în vederea efectuarii de operatiuni financiare

Art. 24: Falsificarea instrumentelor de plata electronica

(1) Falsificarea unui instrument de plata electronica se pedepseste cu închisoare de la 3 la 12 ani si interzicerea unor drepturi.

(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza punerea în circulatie, în orice mod, a instrumentelor de plata electronica falsificate sau detinerea lor în vederea punerii în circulatie.

(3) Pedeapsa este închisoarea de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi, daca faptele prevazute la alin. (1) si (2) sunt savârsite de o persoana care, în virtutea atributiilor sale de serviciu:

a) realizeaza operatii tehnice necesare emiterii instrumentelor de plata electronica ori efectuarii tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1 pct. 10; sau

b) are acces la mecanismele de securitate implicate în emiterea sau utilizarea instrumentelor de plata electronica; sau

c) are acces la datele de identificare sau la mecanismele de securitate implicate în efectuarea tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1 pct. 10.

(4) Tentativa se pedepseste.

Art. 25: Detinerea de echipamente în vederea falsificarii instrumentelor de plata electronica

Fabricarea ori detinerea de echipamente, inclusiv hardware sau software, cu scopul de a servi la falsificarea instrumentelor de plata electronica se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.

Art. 26: Falsul în declaratii în vederea emiterii sau utilizarii instrumentelor de plata electronica

Declararea necorespunzatoare adevarului, facuta unei institutii bancare, de credit sau financiare ori oricarei alte persoane juridice autorizate în conditiile legii sa emita instrumente de plata electronica sau sa accepte tipurile de operatiuni prevazute la art. 1 pct. 10, în vederea emiterii sau utilizarii unui instrument de plata electronica, pentru sine sau pentru altul, atunci când, potrivit legii ori împrejurarilor, declaratia facuta serveste pentru emiterea sau utilizarea acelui instrument, se pedepseste cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.

Art. 27: Efectuarea de operatiuni financiare în mod fraudulos

(1) Efectuarea uneia dintre operatiunile prevazute la art. 1 pct. 10, prin utilizarea unui instrument de plata electronica, inclusiv a datelor de identificare care permit utilizarea acestuia, fara consimtamântul titularului instrumentului respectiv, se pedepseste cu închisoare de la 1 la 12 ani.

(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza efectuarea uneia dintre operatiunile prevazute la art. 1 pct. 10, prin utilizarea neautorizata a oricaror date de identificare sau prin utilizarea de date de identificare fictive.

(3) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza transmiterea neautorizata catre alta persoana a oricaror date de identificare, în vederea efectuarii uneia dintre operatiunile prevazute la art. 1 pct. 10.

(4) Pedeapsa este închisoarea de la 3 la 15 ani si interzicerea unor drepturi, daca faptele prevazute la alin. (1)-(3) sunt savârsite de o persoana care, în virtutea atributiilor sale de serviciu:

a) realizeaza operatii tehnice necesare emiterii instrumentelor de plata electronica ori efectuarii tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1 pct. 10; sau

b) are acces la mecanismele de securitate implicate în emiterea sau utilizarea instrumentelor de plata electronica; sau

c) are acces la datele de identificare sau la mecanismele de securitate implicate în efectuarea tipurilor de operatiuni prevazute la art. 1 pct. 10.

(5) Tentativa se pedepseste.

Art. 28: Acceptarea operatiunilor financiare efectuate în mod fraudulos

(1) Acceptarea uneia dintre operatiunile prevazute la art. 1 pct. 10, cunoscând ca este efectuata prin folosirea unui instrument de plata electronica falsificat sau utilizat fara consimtamântul titularului sau, se pedepseste cu închisoare de la 1 la 12 ani.

(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza acceptarea uneia dintre operatiunile prevazute la art. 1 pct. 10, cunoscând ca este efectuata prin utilizarea neautorizata a oricaror date de identificare sau prin utilizarea de date de identificare fictive.

(3) Tentativa se pedepseste.

Art. 29: Efectuarea de operatiuni neautorizate într-un sistem informatic

(1) Accesul neautorizat într-un sistem informatic sau într-un domeniu se pedepseste cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda.

(2) Transferul neautorizat de date dintr-un sistem informatic sau domeniu pentru uzul personal ori catre terti se pedepseste cu închisoare de la 1 la 12 ani.

(3) Modificarea, distrugerea partiala sau totala, în mod neautorizat, a informatiei stocate într-un sistem informatic sau domeniu se pedepseste cu închisoare de la 3 la 15 ani.

Art. 30: Constatarea si judecarea infractiunilor

(1) Infractiunile prevazute în prezenta lege se constata de catre autoritatile publice competente, care înainteaza actul de constatare la organul local de urmarire penala.

(2) Infractiunile prevazute la art. 24 si 25 se judeca, în prima instanta, de catre tribunal.

(3) Prevederile prezentului capitol se completeaza cu dispozitiile Codului penal si ale Codului de procedura penala.


CAPITOLUL IX: Dispozitii finale

Art. 31: Sarcina probei în cazul litigiilor privind furnizarea de servicii ale societatii informationale

În cazul oricarui litigiu privind furnizarea unui serviciu al societatii informationale, declansat între furnizorul serviciului respectiv si un destinatar al acestui serviciu, sarcina probei îndeplinirii obligatiilor prevazute la art. 5, 6, 8 si 9 revine furnizorului de servicii daca destinatarul are calitatea de consumator.

Art. 32: Abrogarea unor dispozitii contrare

Litera f) a articolului 6 din Ordonanta Guvernului nr. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanta se abroga.

Art. 33: Intrarea în vigoare si aplicarea legii

(1) În termen de 3 luni de la data publicarii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va elabora normele metodologice de aplicare a acesteia, care se aproba prin hotarâre a Guvernului.

(2) Prezenta lege intra în vigoare la data publicarii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, si se pune în aplicare la 3 luni de la data intrarii în vigoare.

Aceasta lege a fost adoptata de Senat în sedinta din 9 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.

PRESEDINTELE SENATULUI

NICOLAE VACAROIU

Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor în sedinta din 9 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.

PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR

VALER DORNEANU

Publicat în Monitorul Oficial cu numarul 483 din data de 5 iulie 2002